- Кой може да подаде сигнал?
Право да подаде сигнал има всяко физическо лице, по смисъла на чл.5, ал.2 от ЗЗЛПСПОИН, за нередност, в качеството му на: настоящ или бивш работник/служител или лице, полагащо труд; кандидат за работа, всяко друго лице, което подава сигнал за нарушение, станало му известно в работен контекст и др.
- Предметни области на сигналите за нарушения по ЗЗЛПСПОИН
По този ред подлежат на разглеждане сигнали за нередности, касаещи обществени поръчки; опазване на околната среда; защита на неприкосновеността на личния живот и личните данни; сигурност на мрежите и информационните системи; нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз и всяка друга материя, касаеща актове на съюзното право, подробно посочени в чл.3 от ЗЗЛПСПОИН.
- Как се подава сигнал?
Чрез канал за вътрешно подаване на сигнали може да се подаде устен и писмен сигнал.
Писмен сигнал се подава на:
- електронна поща, достъпна само от отговорното лице signali@bsgc.bg;
- чрез пратка на адреса на “Черноморска газова компания”ЕООД, гр. Варна, ул. „Цар Симеон I“ № 25, до отговорното лице за сигнали;
- лично, на отговорното лице за сигнали.
Лицето, подаващо сигнал може да използва формуляр по образец, утвърден от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).
Устен сигнал се подава чрез:
- телефон (052) 631 460 след като бъде свързано с лицето, отговарящо за приемане на сигнали в рамките на установеното работното време на “Черноморска газова компания”ЕООД;
- лична среща по изрично искане на сигнализиращото лице с отговорното за разглеждането на сигнала лице.
- Защита на сигнализиращите лица
Законът предоставя закрила на сигнализиращите лица изразяваща се в абсолютна забрана на всяка форма на ответни действия спрямо сигнализиращия и всяка друга форма на репресия и поставяне в неблагоприятно положение, както и заплахи и/или опити за такива действия.
- Разглеждане на сигнали
Сигналите се получават и разглеждат от определен от “Черноморска газова компания”ЕООД служител, отговарящ за разглеждането на сигнали, в сроковете и при спазване на изискванията, предвидени в закона. Не се разглеждат анонимни сигнали и сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години. Ако сигналът не отговаря на законовите изисквания, на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности, в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице. Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност. Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на закона и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни. Регистрирани сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към сигнализиращото лице за коригиране на твърденията и с информация за отговорността, която носи за набедяване по чл. 286 от Наказателния кодекс. “Черноморска газова компания”ЕООД съобщава на сигнализиращото лице и на засегнатото лице окончателния резултат от проверката, при спазването на законовото задължение за тяхната защита.
Важно! Сигналите се обработват при спазване на задължението за поверителност, произтичащо от чл. 31 и чл. 32 от ЗЗЛПСПОИН. Не се събират лични данни, които явно не са от значение за разглеждане на конкретния сигнал, а ако бъдат случайно събрани, се заличават (чл. 32, ал. 2 от ЗЗЛПСПОИН). Достъп до личните данни, съдържащи се в сигналите за нарушения, имат единствено служителите, отговарящи за регистрацията и разглеждането на съответния сигнал.